Ud i naturen!

Skal du sydpå – måske næste år – så er jeg klar fortaler af, at du skal prøve at rejse med en campervan! Det er lækkert, og så kan man komme ud i naturen på en anden måde, fordi man har en frihed med sådan en vogn! Du kan læse om, hvordan vi blandt andet fik det til at fungere her.

I år kom vi jo afsted sydpå, og det var så lækkert! Vi kunne sagtens have boet mere frit, på rastepladser og måske ude i naturen nogle steder, men vi valgte at køre ind på reelle campingpladser alle steder undtagen den allersidste nat. Men jeg har nok hørt for mange historier fra mine forældre om farerne ved det sydpå, så med 2 unger i vognen ville vi ikke risikere noget (og så er der bare mere ro på en campingplads end på en rasteplads)..

Friluftsmennesker

Vi er ikke total friluftsmennesker som kun går i Fjällräven eller lignende, men vi elsker at komme ud i naturen og opleve nye steder. Jeg elsker naturen og er jo også fra landet/en mindre forstad og opvokset med dyr og marker omkring os. Min kæreste er klatrer, og så kommer man jo bare ud i naturen.. Altså sådan virkelig ud. Det er sjældent klipperne ligger lige først for – der skal man altså sommetider på længere gåture gennem kuperet terræn før man når de steder! Med oppakning på ryggen naturligvis!

Så en slags friluftsmennesker er vi jo. Vi har jo også en del udstyr til den slags livsstil, så altså..

Det har jo så den betydning for os, at vores rejser ikke bare går til nærmeste storby, men vi faktisk kommer ud i fine områder. Sommetider turistet, sommetider tomt for mennesker.

Denne gang var der nok flere turister end i Skotland (jeg elsker at henvise til den tur, for den var så fed), men lækkert var det nu alligevel.

Parkeringsbøde i Berlin

Første stop var Berlin. Vi tog færgen fra Gedser til Rostock og kørte videre herfra i vores nye bil. Her havde vi en enkel overnatning og en halv dag til lige at se lidt seværdigheder inden vi skulle hente vores California Ocean campervan som vi lejede gennem adac. Der nåede vi naturligvis lige at få en advarsel om ulovlig parkering. Hvorfor ved vi ikke helt, da vi naturligvis betalte for parkering og vi kender heller ikke beløbet på bøden (endnu).. Nu venter vi på selve bøden og vi krydser fingre for den aldrig når til Danmark..

Camperen blev dog hentet og så brugte vi to overnatninger mere i Tyskland på vejen sydpå. Det tager bare lidt længere tid med en baby på bagsædet.

Tyrol, Østrig

Vi fik ikke anskaffet os et par lederhosen – jeg overvejede det ellers til baby A som en souvenir, men min klimatossede hjerne sagde nej. Men til Tyrol kom vi. Det var vores første rigtige stop på turen. Vores mål var Ötztal som er et fantastisk og helt vidunderligt og hyggeligt sted. Det er en stor dal med alt hvad hjertet begærer af hiking, klatring, via ferrata og ski om vinteren. Et virkelig godt sted for folk der elsker at komme ud i naturen!

Her fik vi klatret, badet i en sø – det kostede dog omkring 100 kr for, men dejligt (og koldt) var det. Vi hikede også. Da vi ankom, fik vi en brochure fra campingpladsen med familievenlige aktiviteter i området. Så her fik storebror lov til at vælge en vandretur og jeg valgte også en. Hans tur var en kortere en, hvor man på turen mødte nogle spil/informationstavler omkring dyre- og plantelivet i området. Det var en rigtig fin tur, og han synes det var ret sjovt. Og så var det jo lærerigt oveni.

Den tur jeg valgte var til toppen af Tyrols højeste vandfald – ca. 150. Det var noget af en tur op af, bl..a. Over en 80 meter lang hængebro/trappe – dog i stål, men den gyngede altså stadig – men det afholdt hverken almindelige turister eller rigtige vandrere at komme her og bestige opstigningen. Det var en virkelig flot tur som klart kan anbefales, hvis man er i området!

På vej til tops i fantastisk flot natur! Man kan lige ane hængebroen i højre side!

Magic Woods, Schweiz

Det er naturligvis meget vigtigt at sige, at vi også lige kom igennem Liechtenstein på vejen fra Østrig til Schweiz. Det tæller nemlig med på drengenes lister over hvilke lande de har besøgt!

Faren i familien ville rigtig gerne til dette flotte naturområde! Her var planen at mødes med en anden klatrer og hans familie som bestod af kæreste og baby på samme alder som baby A. Så det var jeg helt med på.

De kom dog aldrig, til gengæld var der en anden bekendt i området som vi brugte en dag sammen med ude i naturen. Her blev det kun far – og meget lidt storebror som gav den gas med klatring. Det var totalt klatreparadise. Selve ‘campingpladsen’ var nærmere bare en parkeringsplads og med plads til telte, og så naturligvis (og overraskende) fine badefaciliteter. Men alle på pladsen var meget tydeligt klatrere! Og så var der mig som rendte rundt i sommerkjole og flipflops!

Men flot natur! Så kommer man forbi, bør man lige tage gåturen ned i området hvor der bliver klatret. Det er første ferie jeg har haft mine vandrestave med og de kom virkelig i brug her. Med baby A i vores bæretaske på ryggen (knap 15 kg) og så frem i dét terræn, der var jeg virkelig glad for dem! Og det er også derfor jeg har fået dem.

Videre til Italia!

En enkel overnatning blev det til i Italien. Vi overvejede to, men campingpladsen var ikke særlig spændende, og vi blev angrebet af myg ved ankomsten. Og faren er i forvejen ikke særlig stor fan af Italien, så det gav ikke mening at blive. Så det blev kun en halv dag i Como som ellers var en fin by, i hvert fald den gamle bydel hvor vi gik lidt rundt.

Det eneste virkelig lækre ved Italien var på vejen mod Frankrig. Vi havde lovet storebror en rigtig italiensk pizza nu vi var her, så far kørte af motorvejen og vi fandt en lille lokal restaurant/pizzaria i byen Nus. De serverede så bare ikke pizza på det tidspunkt vi ankom, så det endte med vi bestilte pasta – og dét var virkelig lækkert! Jeg har forsøgt at lave min ret siden jeg kom hjem igen, så det kan være der kommer en opskrift på det en dag.

Byen Nus, hvor vi fandt en lille lækker, lokal restaurant/pizzaria. Der var et par turister og ellers var der kun lokale folk! Så lækkert!

Next stop: Chamonix, France

Som kortet ovenfor afslører, så var næste stop Chamonix. Det blev vores sidste stop inden turen gik nordpå igen, men det var fantastisk! Og sikkert meget bedre end var vi kommet længere sydpå.

Vi endte her fordi far fik lov til at bestemme. Her ramte vi nemlig lige ind i World Cup i klatring, så far fik set flere af hans idoler. Selvom man er en mand på 33, så kan man godt blive lidt starstruck åbenbart. Han turde ikke engang spørge om selfies med dem!

Fra semifinalerne til World Cup i Chamonix, Frankrig

Her fik vi også klatret og ellers bare hygget og kigget butikker. Jeg faldt desværre halvt ud af camperen den sidste dag og vred min fod, så her slappede vi mest af, selvom planen var at vandre en tur hen til et klatrested. Men sådan er det.

Jeg var / er stadig mega klar på at flytte derned! Det var seriøst så lækkert og smukt. Og hyggeligt. Lige for foden af Mont Blanc!

Smukke blomster i Chamonix med Mont Blanc i baggrunden.

Sidste stop – Lidl!

For at far kunne få hele finalen med af World Cup, mens jeg måtte sidde i camperen med ungerne den sidste aften, så var planen at køre direkte fra Chamonix til Berlin. Altså fordi vi skulle aflevere bilen mandag morgen – og finalen var lørdag aften. Det er en tur på 10 timers direkte kørsel som far skulle køre, da jeg ikke var tilføjet som 2. Chauffør. Så jeg underholdte baby A så godt som muligt og vi fik faktisk en ret hyggelig sag ud af det med gode pauser. Trods den lange tur gik det over al forventning.

Det værste ved det var faktisk da vi endelig kom frem. Først skulle vi nemlig lige finde et sted at sove – det endte efter lidt kørsel i området omkring afleveringsstedet, hvor der var usædvanlig mange biler, at blive en parkeringsplads til Lidl. Det eneste sted på turen som absolut ikke lå i naturen. Og så skulle vi ellers tømme bil og gøre camperen ren. Vi havde nemlig været lidt nærige, da vi bestilte bilen, så rengøring stod for egen regning.

Så ungerne kom i seng, mens vi flyttede alle vores ting over i vores egen bil og skrubbede løs. Det giver altså nogle plamager på bilsæder med en baby på tur. Men det gik da og vi slap for en ekstraregning. Og vi kom selv i seng efter et par timer med det. Da var jeg godt nok også træt, selvom jeg havde fået en lille lur på bagsædet i løbet af dagen.

Dagen efter var det bare at aflevere og så bare sætte bilen på autopilot og hjem!

Men fantastisk tur var det! Og det kan helt klar anbefales, både stederne, men også måden med sådan campervan! Det er virkelig en fantastisk måde at komme ud i naturen og rundt, også til byerne!

4 comments / Add your comment below

1. Min mand og jeg har SÅ mange gange talt om at leje en autocamper og køre ned igennem Europa. Indtil videre er det kun blevet ved tanken.
    Hvordan var prislejet med udlejning fra Berlin?
    Fedt at høre om jeres tur:-)

1. Det skal I bare gøre! Det er så fedt! Jeg tror nok vi kom af med omkring 13-14.000 kr i leje for to uger. Og så var der naturligvis lige overnatningen i Berlin pga tidlig afhentningstidspunkt som ekstra udgift. Vi fandt et villakvarter at smide vores egen bil i, men ellers skal man også lægge noget parkering oveni måske.

2. Hvor lyder det bare skønt og lækkert! Jeg elsker camping, vi er selv kør-selv campister og drømmen er en autocamper! Søg evt. på mine rejsebeskrivelser og guider på bloggen 🙂 Dejlige billeder – nu trænger jeg sørme til en tur 🙂