Den der mor-mave

I kender den. Altså, i hvert fald, hvis I har født et barn. Den der mor-mave.
Den er lidt blødere end før, huden hænger lidt, måske er der strækmærker. Den ligner i hvert fald ikke helt den man have før man blev mor.

Jeg er glad for min mor-mave på nogle punkter. Den har jo trods alt båret baby A. Jeg har heller ikke nogle voldsomme strækmærker, hvilket er utroligt i forhold til hvor stor en kugle jeg havde siddende på maven lige inden Baby A kom til verden. Men jeg er også træt af den på grund af andre årsager.

Delte mavemuskler

Når man som jeg er rigtig glad for at træne – og faktisk SKAL træne for at holde smerter væk (gammel knæskade, men det er en anden sag), så har det været en stor udfordring for mig med maven. For jeg fik delte mavemuskler i graviditeten. Det får de fleste, men mange tænker måske ikke over det eller de vokser hurtigt sammen igen. For mig har det været et problem. Det har været både en psykisk og fysisk udfordring for mig – og det er det jo så stadig. Det er ikke fordi jeg har haft en stor rectus diastase (“rd” = delte mavemuskler), men den var stor nok til at jeg har skulle passe på. Ingen lige maveøvelser. Det er svært, når man dyrker crossfit.

Jeg valgte derfor tilbage i oktober at investere i Flad Mave Online -programmet fra Superfitmor.dk. Og det hjalp mig faktisk. Jeg fik en kontrol over min mavemuskler og fik reduceret min rd en smule. Men så kom julen, og så gik jeg nok mere eller mindre i stå. Så ville jeg starte op efter nytår, men så kom der sygdom med sygdom og lidt mere sygdom. Så endnu en gang blev det udskudt på ubestemt tid.

Lige ind til nu.

Mit sidste mål for maj

Udover mine andre to mål for maj måned, så er mit sidste mål at få styr på den mor-mave. Jeg gider ikke se på den mere. Jeg vejer det samme eller mindre end før min graviditet, jeg begynder faktisk at være for tynd – undtagen på maven. Den hænger og nogle dage ser jeg faktisk gravid ud. Jeg er træt af den, selvom den har båret min dreng igennem 9 måneder. Men nu vil jeg have min krop tilbage – især så jeg kan træne ordentligt igen og ikke hver gang skal skalere øvelser til min træning.

Så her i maj måned har jeg besluttet, at jeg hver dag skal træne. Dog med den undtagelse at en dag i weekend må jeg holde en restitutions dag. Dertil forsøger jeg at køre mit program lidt varieret. Dog med fokus på min mor-mave. Så programmet fra Superfitmor.dk er det vigtigste. Dertil min crossfit træning som jeg forsøger at kommer igang med igen. Oveni stødte jeg på Netto x Michelle Kristensens bootcamp for maj. Ikke fordi jeg egentlig rigtig gider sådan en bootcamp, men jeg tilmeldte mig for inspirationens skyld. Og det er fin hjemmetræning på gulvet, når man lige føler der mangler noget.

Det er jo ikke fordi man skal være utilfreds med sin krop, men derfor kan man jo godt være en smule irriteret over den. Især nu når sommeren nærmer sig. Jeg har en del fine sommerkjoler hængende, som bare venter inde i skabet. De venter på jeg får min form tilbage til hvor den var, så de sidder ordentligt igen.

Min mor-mave. Nu skal den væk!

Jeg glæder mig til at se om 1 måned med fokus på træning faktisk vil gøre noget. Nu må vi se om den der mor-mave bare vil være der forevigt eller om jeg selv har noget at skulle sige.

Skriv et svar